459 popsaných nemocí, 517 článků bylin, 180 článků potravin, 136 skupin léčiv, 26 vitaminů a minerálních látek

Nespavost, insomnie

Popis nespavosti, insomnie

Fyziologie

Nesmírnou hodnotu plnohodnotného spánku poznáme v momentě, kdy nám je tento klíčový aspekt každého dne odepírán. Zaděláváme si tím na poruchy spánku.

Etiopatogeneze (příčina a mechanizmus onemocnění)

Nedostatek spánku asi není třeba nijak vysvětlovat. Každý jsme jiný a potřebujeme jiné množství spánku.
Naopak u nespavosti si čas na spánek uděláme, ale z nějakého důvodu nám není dopřáno jej plnohodnotně zakoušet. Čímž nás dříve, nebo později dostihne únava.

Příčiny nespavosti

Více...

  • vysoký krevní tlak (bolest hlavy, na hrudi, bušení srdce, otoky končetin, poruchy ledvin, krvácení z nosu, dušnost, závratě, nespavost, šumění v uších, poruchy zraku)
  • menopauza, klimakterium (návaly horka, bušení srdce, noční pocení, nespavost, suchá, tenká kůže, padání vlasů, lámaní nehtů, ztráta libida, poruchy paměti, nerozhodnost, podrážděnost, nervozita)
  • abstinenční příznaky u kouření
  • syndrom zvýšené propustnosti střeva (bolest břicha, pálení žáhy, nespavost, nadýmání, úzkost)
  • mužský přechod, andropauza (podrážděnost, nespavost, únava, úbytek svalové hmoty, snížení sexuální touhy)
  • vši, hnidy (svědění pokožky hlavy, neklid, poruchy spánku a koncentrace)
  • klíšťová encefalitida (zpočátku bolest hlavy, únava, horečka, později nevolnost, zvracení, ztuhlost končetin, svalů)
  • roupi, enterobióza (svědění konečníku, oděrky, ekzém, horečka, nevolnost, bolesti břicha)
  • u dětí
    • kojenecká kolika (bolest bříška, nadýmání kojenců, pláč, nespavost, neklid)
  • vzteklina (kousnutí, únava, porucha spánku, napětí v jizvě, křeče, pocení)
  • tetanus (zvýšená teplota, pocení, nespavost, křečovitý stah obličejových a žvýkacích svalů, pohybových svalů, až smrtelně nebezpečné stažení svalů dýchacích cest a následné udušení)
  • posttraumatická stresová porucha (strach, neklid, úzkost, fobie, deprese, nespavost), poruchy soustředění, koncentrace, pozornosti, paměti, případně dezorientace, apatie nebo naopak hyperaktivita)
  • zvýšenou funkci štítné žlázy (snadná unavitelnost, průjmy, návaly horka, noční pocení, nadměrná aktivita až nervozita, bušení srdce, nespavost, zrychlená řeč, třes rukou, vystouplé lesklé oči, zvýšená chuť k jídlu, ale hubnutí,…)
  • nedostatek vápníku (záškuby, bolest svalů, kloubů, poruchy nervů, vyrážka, svědění kůže, lámání nehtů, špatné hojení ran, bušení srdce, deprese, podrážděnost, nespavost, řídnutí kostí, osteoporóza)
  • nedostatek hořčíku (bušení srdce, trávicí potíže, svalové křeče, nespavost, podrážděnost, závratě, omdlévání, chronická únava, průjem)
  • někteří odborníci vidí příčinu i v překyselení organizmu
  • nedostatek vitaminu B2 (suchá, pálící kůže, ekzémy, padání vlasů, bolestivé ústní koutky, lupy, třepení nehtů, únava, zánět spojivek, trávicí potíže, nespavost, závratě)
  • nedostatek vitaminu B3 (citlivost na světlo, bolestivá, podrážděná kůže, bolestivost jazyka a ústní, únava, trávicí potíže, bolest břicha, průjem, ztráta hmotnosti, poškození nervů)
  • nedostatek vitaminu B5 (únava, podrážděná kůže, nespavost, snížená imunita, bolest břicha, nevolnost, zvracení, bolest hlavy, deprese)
  • nedostatek kyseliny listové (únava, suchá kůže, bolest jazyka, ústní vřídky, anémie, chudokrevnost, padání, šedivění vlasů, trávicí potíže, nechutenství, riziko potratu, podrážděnost, deprese, nespavost, svalová slabost)
  • nedostatek draslíku (únava, žíznivost, bušení srdce, bolest a brnění svalů, nadýmání, pocit plnosti, plynatost, meteorizmus, nespavost, nízký krevní tlak, bolest hlavy)
  • u starších Parkinsonova choroba (zpomalení a porucha přesnosti pohybů, ztuhlost svalů, poruchy udržení rovnováhy, nápadný třes rukou v klidu)
  • hučení v uších, tinnitus (ušní šelesti, pískání, šumění, klepání, zvonění, bzučení v uších)

Komplikace, následky nedostatku spánku

 

 

Uvedené články a rady nemohou nahradit osobní návštěvu lékaře, či kvalifikovaného terapeuta, protože TOTOŽNÉ ONEMOCNĚNÍ MŮŽE MÍT ROZDÍLNÉ PŘÍČINY. Články a rady nám však mohou ukázat možné cesty, jakými lze usilovat o své zdraví.

Sdílení

Léčba

Je třeba léčit příčinu poruch spánku, je-li známa. V případě neznalosti příčiny a pro urychlení léčby je vhodné dodržovat pravidelný spánkový režim, nespat během dne, dopřát tělu pohyb na unavení, větrat místnost na spaní, nemít v ní televizor, nejíst před spaním. Mnoha lidem pomáhá krátká četba před usnutím.
Na vyvolání spánku nabízí moderní medicína sedativa a hypnotika, hormon melatonin, či antidepresiva.

Pravda o přírodních přípravcích


Lékárník s praxí 10 let v oboru superpotravin a bylin.
1318 článku o nemocech, bylinách a potravinách.
Strava a bylinky nejsou vše, ale působí na naše zdraví.
Mix stravy a bylin zpracovávám na webu Dr.Mix.
 

Byliny

Potraviny

Vitaminy, minerální látky

ikona vitaminy

Přírodní vitaminy skupiny B

Pivovarské sušené kvasinky, zdroj všech vitaminů B.
My dnes často utrácíme za nesmyslně drahé přípravky se speciálními účinnými látkami, a přitom třeba jen trpíme nedostatkem základních vitamínů.

ikona vyhody Přírodní zdroj všech vitaminu skupiny B za minimálné cenu.
ikona nevyhody Někomu může vadit chuť.
ikona dávkování Dospělí 4 tablety 3x denně po jídle, děti 2 tablety 3x denně.
ikona cena 70 Kč na 16 dní (Na měsíc je třeba 2 balení u dospělého)

(Informační zdroje stránky)